tisdag 10 april 2012

Polishundar

Jag är alltid lika imponerad av polishundar när de arbetar. Som pressfotograf får man dock oftast träffa på dem vid tråkiga tillfällen. Vid rån och andra brott. Senast jag fick "nöjet" att se en polishund i arbete var vid ett rån här i trakten. Omgående fick hunden upp spåret på bovarna och ledde sin kollega "husse" in i skogen. Jag sprang efter på en väg intill och hade fullt upp med att hinna med. Efter ett kort sök stannade hunden på en korsande väg och markerade. Jag hörde polismannen ropa på komradion att hunden hade hittat flyktvägen som stannade på en väg. Där fanns även spår av ett fordon som hade kört iväg. Tyvärr är nog inte min imponerande inställning besvarad av hundförarna. De ser alltid lika arga ut när jag kommer efter med kameran. Jag kan ju så klart förstå dem, jag är ju ett störande moment för hunden. Men å andra sidan ska hunden klara av störningar när den arbetar. Jag håller mig alltid på avstånd, men det har hänt att hunden helt plötsligt står där framför mig, och då blir det lite darrigt. Hur arg ska hundföraren bli och hur mycket har jag stört i spårandet? Men vad jag vet har jag aldrig påverkat negativt i deras arbete.
Ett exempel på hur det kan se ut. Hunden tittar på mig och husse ser inte direkt imponerad ut. På bilden är jag ca 80 meter ifrån och jag anser att det är behörigt avstånd.

Inga kommentarer: