tisdag 18 mars 2014

Multimupp är det nya röda

Stillbildsfotografen är död. Så är det. I alla fall hos oss på DT, Jag vet inte hur många jobb jag har gjort den senaste tiden. Utan att ha knäppt ett enda kort. Bara film eller LIVEsändning. Nya tider, bara att haka på om man vill ha jobbet kvar. Jag skriver mycket mer desssutom, i tidningen då. Eller på webben kanske man ska säga. Digitalt först, i alla situationer.
*filma
*filma
*stillbild, om du har tid
Så är prion hos oss. Jag har ibland varit nära att åka från jobb utan att ha tagit stillbilder. Man glömmer bort det liksom. Det känns fortfarande konstigt, men man lär sig. Dessutom blir stillbilderna skitdåliga, man har inte tid att ställa om hjärnan från film till stillbild. Eller så är momentet redan förbi, jag fick det på film, men inte på bild. Hur gör man?
Ett svårt jobb att göra som multifotograf va att både plåta och filma det första hoppet i den stora hoppbacken på Lugnet i Falun. Skulle jag ha hoppet på stillbild eller film?
Film såklart.
Men då blir det ju en lögn att påstå att vi har det först hoppet på bild i tidningen. Ja.
Men så är det, nuförtiden. Det är klart att det funkar med flera kameror, då kan jag ju få båda varianterna samtidigt.
Nu hade jag det, en GoProkamera på killen som hoppade, och en "stillbildskamera" som jag sköt med.
Problemet va bara att Simon (backhopparen) inte ville ha kameran på sig i det första hoppet.
Trubbel.
Men jobbet blev gjort, bra bilder i tidningen, och en bra film. Eller i alla fall skapligt, hade jag fått koncentrera mig på det ena eller det andra så hade det blivit mycket bättre, men så jobbar vi inte här på DT.
Här är resultatet från det första hoppet.

 Och HÄR kan du se min film.





4 kommentarer:

Linda Solum sa...

Död vet jag inte.
Du växer i takt med bildjournalistikens utveckling.
Just nu ligger fokus på rörligt.
Men det finns också utrymme för stillbilden.
Och som du tar den, Lars Dafgård!

Mattias Johansson sa...

Snyggt Dafgård, snyggt!!

Peter Holgersson sa...

Medhåller! Mycket bra!

Lars Dafgård sa...

Tack hörrni. Tack.