tisdag 27 november 2012

Mysko oxar

Jag och reporter Anders drog till fjällen. Där träffade vi dessa ståtliga djur. Sjukt imponerande varelser.
Jag hoppas kunna hitta på texten till reportaget. Men just nu får det räcka med några bilder.
Till mitt stora missnöje fick jag bara fotografera dessa Myskoxar i ett hägn. De vilda hade tydligen traskat över till Norge. Varför de ska dit vet jag inte, men de lär väl märka att det är bättre på våran sida.



Vid ett tillfälle kom jag så nära att linsen immade igen av oxens andedräkt. Det är för nära då dessa bastarder kan gå genom betongväggar om de vill. Nu gick det bra, men jag blev lite paff när det plötsligt inte gick att se vad jag fotograferade. Med vidvinkel kan man lätt tappa bort sig hur nära vissa saker kan vara. Det märker man på ishockey då man känner vinddraget av en klubba som far förbi bara några milimeter från huvudet.



Det här är den enda Myskoxen jag fick på bild i det fria. Men min sambo Linnea gillade den lilla och lurviga presenten.

Inga kommentarer: