tisdag 17 januari 2017

Påplatsbyline - en resa i tiden

När man som journalist är ute på uppdrag så vill redaktionen (ibland) ha en bild på oss som är ute på det jobbet. Så då ber man någon ta en bild på oss. Om man inte har riggat en egen kamera då.
Här tänkte jag visa er några av de bylinebilder som jag är med på.
En del av dem är inte så smickrande vill jag påstå.
Hur man såg ut förr! Jösses.
Så här kommer en bjudning av mina första 17-år i bylinebilder.

Diamant Salihu, jag och Jan Korsgren. På juluppdrag för Borlänge Tidning.

Jerry Brodin och jag när vi gjorde ett reportage om godståg. Min idé var då lite grafittibakgrund. Jag fick dessutom köra!

Linda Solum, Jag, Mats Nilsson och Inger Wallin. Jag kommer faktiskt inte ihåg vad vi bevakade här. Efter en minnesuppdatering av Inger själv, så var det en reportageserie om mäns våld mot kvinnor som vi jobbade med här.

Jag och Kristian Bågefeldt. Som du ser så sitter vi i Vinterstudion. Pops fick slänga sig i väggen.

Anders Ferm och jag gör skoterreportage.

Jag, Stefan Erixon och Thomas Lind bevakar SM-finaler i innebandy i Globen.

Anders Staffas och jag bevakar Idrottsgalan. Jag kommer ihåg att jag bytte om i pressrummet. Men jag trodde nog att jag hade slips på mig. Den kanske kom på efter den här bilden.

Jag och Cecilia Ekebjär gör reportage om döden. 

Fyramannateamet med Marcus Simm, Markus Bäckström, jag och Kristian Bågefeldt bevakar kvalhockey mellan Djurgården och Leksand på Johanneshov i Stockholm.

Jag gör ett stort reportage om Undervattensrugby och vill så klart ha en passande bylinebild. Lite skryt om det här då jag vann pris i Årets bild för detta reportage.

Jag bevakar Gotland Grand National på Gotland. Då måste man ha en bylinebild när man är lite lerig.

Här är vi hela FEM medarbetare på DT som är ute på jobb. Louise Sundström, Stina Rapp, Anders K Gustafsson, Fredrika Hillervik och jag bevakar Melodifestivalen i Leksand.

Jag och Anders Staffas bevakar Slottssprinten i Stockholm. Att jag ser ut som en wannabe nånting är mindre smickrande. Men va fan.

Anders Norin, Pelle Malmberg och jag gör våran årliga sommarresa. Det här året följde vi vattenvägen till Faluns sjö Runn. Vi gjorde reportage om det vi såg och upplevde på vägen. Jag tror att vi hade tre inbokade jobb i förväg. Resten improviserade vi. Vi kom hem med ca 20 olika jobb, där de flesta var reportage. Det här gjorde vi i några år, och fan så roligt vi hade. Vi följde så klart inte vattnet varje år, men vi gjorde resan med olika röda trådar varje år. Nu har både Anders och Pelle slutat på Falu Kuriren. Det är tråkigt.

Jag och Thomas Lind bevakar Sanna Kallurs comeback i Karlsruhe i Tyskland. Jag och Thomas har gjort flera utlandsjobb tillsammans. Det är alltid lika roligt och lärorikt. Det han inte kan i sportväg och statistik är inte värt att veta. Man lär sig hela tiden nått bytt när man är ute med Thomas. 

Jag, Anders Staffas, Jens LEstrade och Jonatan Svedgård bevakar prinsparets resa genom Dalarna. Jag fotograferade de andra tre körde live-tv under resans gång.

Här står jag och väntar på att backhoppningen ska starta under Skid-VM i Falun. Det är ett fint minne att ta med sig. Stora evenemang är alltid roligt att jobba på. Allt är genomtänkt och det mesta fungerar. Typ. Jag vet inte hur många tusen åskådare som står där bakom mig. Men det var ett härligt tryck. Dessutom seglade Tysklands Severin Freund ända ner till platten och satte ett nytt backrekord på hela 143 meter!

Året är 2008 och jag och Thomas Lind  är i Valencia i Spanien och bevakar Inomhus-VM i friidrott. Sanna Kallur stod på toppen av sin karriär och vi var på plats. För Sannas del blev det början på slutet och inget blev som det skulle efter efter en skada i baksidan av låret. För min del lekte livet och jag slukade i mig bilder och erfarenhet. 

Jag och kollega Ragna Fahlander fick en exklusiv intervju med prinsparet. En varm och underbar dag med ett otroligt trevligt kärlekspar. Ragna tar bilden, därför är hon inte med.

Markus Bäckström och jag bevakar ishockey i Malmö. Fina var vi i alla fall.

Här har du Sveriges hårdaste krimteam. Eller inte, men här är Tony Klintasp, Claes Söderberg, Linda Solum, Evalisa Wallin och jag när vi bevakade rättegången i fallet Linda Chen. Här är det faktiskt så att vi LIVE-sände och var med det först i Sverige med just det. Idag livesänder alla. Men här var vi först och kvällstidningarna fullkomligt skrek efter vårat material. Det är man lite stolt över så här i efterhand.

Linda Solum, Cecilia Ekebjär och jag. Det kan ha att göra med en knarkserie vi gjorde. Är lite osäker.

Jag och Jesper Eriksson på uppdrag i Uppsala tingsrätt. Livesändning på gång.

Ett till femmannateam. Jag kommer inte ihåg vad vi jobbade med. Men det är Evalisa Wallin, Inger Wallin, Tony Klintasp, jag och Linda Solum som står i trappen till redaktionen.
Som du ser så har jag lite ojämn klädstil. Nu ska man ha i åtanke att det här är en resa över 17-år och det kanske är så att man utvecklas på flera stadier. Bilderna är inte i någon speciell ordning. Utan de är inlagda här i den ordning jag hittade dem i arkivet bara.
Tyvärr är det inte många av de på bilderna tillsammans med mig som jobbar kvar. Men vi hade väldigt roligt på våra reportage och bevakningar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken tidsresa! Synd på alla som försvunnit... / Micke H

Anonym sa...

Ja du, köra tåg. vad mer kan man önska? Kommer ihåg den där ratten än.

Lars Dafgård sa...

Ja Micke, det är många borta, men man får minnas de fina tiderna.
Köra tåg är grymt!