måndag 12 mars 2012

Vargen

Är det något som upprör här i Dalarna så är det vargen. Varje gång vi skriver nått om varg har vi massor med kommentarer på webben, och ett stort gäng som tycker till på telefon och mail. Många är väldigt arga, många är dessutom skitförbannade. Det blir aldrig bra, de som hatar vargen vill döda alla vargar som finns. De som gillar vargen vill såklart ha de kvar i skogen. Jag har försåelse för båda sidor. Men jag avskyr dessa människor som bara ser svart eller vitt. Hur trångsynt får man vara liksom? Förra veckan besökte jag och reporter Louise en by som ligger mitt i ett vargrevir. De gillar vargen och har inga som helst problem med dem. Den vinkeln har vi inte lyft fram förut, men i lördags körde vi det i tidningen. HÄR kan du läsa reportaget. I skrivande stund har vi 235 kommentarer om artikeln på webben.
Jag vaknar på lördag morgon av att det plingar i mobilen, jag fick ett mail av en farbror som var arg.
Så här skrev han.

Hej,


Äntligen! En hel by som vill ha varg. Jag utgår från att alla i byn också är tillfrågade. Grattis! ni har hittat lösningen på problemet som upprör så många.

Ni kan inte ana hur många som satte morgonkaffet i strupen på lördagsmorgonen med erat ”objektiva och belysande” reportage.

Jag säjer bara, stackars människor som ni använder som slagträn i denna infekterade fråga och dessutom i detta varglän med så många drabbade.

Har ni inte fattat någonting eller följt med i alla händelser den sista tiden?

Nu är frågan som säkert många undrar över och vill ha ett svar på.

Har Länsstyrelsen varit med i tillkomsten av detta reportage för att lura folk och få acceptans för dagens rovdjurspolitik??

Vad är anledningen till att man inte ser detta 2,5 sidors reportage på eran webbsida?

Jag tror inte ni vet vilken lavin ni har satt i rörelse med erat reportage, eller var detta möjligtvis avsikten?

Lite så kan det låta här i vårat län. Men detta är dock ett snällt mail. Vi har fått värre.

Förstasidan i FK lördag.

Uppslag i lördags.

Inga kommentarer: