söndag 27 september 2009

Det vill jag inte kommentera.


Jag tänkte berätta lite hur det går till att jobba som journalist under en pågående mordutredning. Men det får bli en annan gång. Kanske. Jag orkar inte nu. Men det är en mycket skör tråd som vi balanserar på varje minut.
Däremot så kan jag berätta lite om några bilder som jag fotograferat.

Här är en bild från när jag och reporter Evalisa flög över området där en död kvinna hittades. För att visa för läsarna hur det såg ut i området och för att förklara hur den misstänkte mördaren tog sig från fyndplatsen till där han själv påträffades.

Här har polisen spärrat av vägar och ett stort område där kvinnan hittades. Jag och två killar från svt var de första som fick nyheten att kvinnan hade hittats.

Det var en polis från hundförarenheten som först hittade den döda kvinnan. Hunden hade markerat kraftigt vid en mindre vändplats efter en grusväg.

En av polisens hundförare söker av ett område i anslutning till fyndplatsen. Allt för att säkra eventuella bevis som kan binda mördaren till platsen.

Den mördade kvinnans sambo häktades för mordet och jag lyckades få en bild på honom under ett förhör hos polisen. Jag blev erbjuden en stor summa pengar för den här bilden den natten. En av kvällstidningarna ville verkligen köpa den bilden. Jag tackade nej till erbjudandet.
Dagen därpå köpte samma tidning bilden för en betydligt lägre summa, men då var ju liksom bästföredatumet redan passerat. Men tydligen så var bilden så bra att de inte kunde avstå.
Lite kul måste jag påstå. Då hade deras utsända team försökt få en bild på honom i flera dagar utan att lyckas.

Efter att mannen hade häktats så höll polis och åklagare samt försvaret en presskonferens. Många frågor som får samma svar. - Det kan jag inte kommentera.
Den frasen har jag hört mig trött på.

Åklagaren pressas här hårt av det samlade pressen. Återigen. - det kan jag inte kommentera.

Polisens tekniker återvänder till polisstationen i Falun. Utanför den här porten har jag tillbringat många timmar. Allt för att få en bild på den häktade. Här utanför pågår en ständig kamp. Som fotograf så vill man ju vara vara ensam om en bra bild. Då gäller det att lura eller finta bort konkurrenterna. Ett rävspel som pågår i det tysta. Men samtidigt så är det trevligt att träffa och surra med andra fotografer. Lyssna på gamla anekdoter som om hur en fotograf en gång tröttnade på att sitta och häcka utanför ett hus i flera timmar. Han kastade sig i bilen och rev iväg fort som fan. Tätt följd av ett stort gäng fotografer och reportrar. Färden gick fort runt i den lilla byn och slutade på samma plats som den började. Där klev han ur och låtsades som inget hade hänt. Nästa gång han drar iväg lika fort så kanske alla står kvar och tycker att han är löjlig. Men då kanske det är på riktigt. Vem vet. Ni vet, vargen kommer.

Jag har självklart lurat mina konkurrenter så det duger den här veckan. Men det tar vi sen.

//Lars.

2 kommentarer:

Ryan sa...

You have really done a great job with this coverage homie! See you soon.

Lars Dafgård sa...

Thanx dude. See you tomorow.