måndag 28 september 2009

Helglistan

Samtidigt som jag jobbade med mordet här i Falun så rullade helgjobben på som vanligt. Jag hann med lite backhoppning och fotboll, och även lite innebandy. Men jag måste påstå att det var lite svårt att finna motivation till bra sportbilder när skallen går på högvarv på annat håll. Backhoppningen hade jag sett fram emot. Men tyvärr så blev det lite bråttom. Tävlingen skulle börja kl 11.00 var det sagt. Men när klockan är 10.30 så ringer kollega Hacke och frågar om jag kan komma in tidigare. Det blir lite svårt svarar jag då det tar ungefär en halvtimme till anläggningen från mitt hem. Ja men tävlingen är tidigarelagd och slutar runt 11.00 får jag höra.
20 minuter senare så dammar jag in med bilen så folk får hoppa undan. Våran kille ska snart hoppa, du hinner kanske, Jag kastar på mig bältet och slänger kameran med storstruten på över axeln och drar.
Till saken hör att en underbacke i backhoppning inte är speciellt kul att springa uppför. Nu går det en väg bredvid som jag använde mig av, men det är samma höjd och avstånd. När jag hetsigt flåsande är ungefär halvvägs upp så hör jag speakern ropa ut att "våran" kille närmar sig stupkanten. Precis där jag befinner mig så är det noll sikt i backen. Så jag hoppar upp på ett räcke och hängandes över ett staket så lyckas jag få syn på killen som svävar i luften. Jag lyckas fokusera och trycka ett par knäpp innan han försvinner ur sikte. Just då inser jag att jag hänger halvvägs ut i luften med bara luft under mig. Underbacken är liksom insprängd i berget och bildar en lodrät bergvägg som jag nu hänger ut över. Staketet som måste vara detsamma som när hoppbackarna byggdes är rostrött som en räv. Lite försiktigt kravlar jag mig ner från staketet och fortsatte min klättring. Jag lyckades till och med få lite bilder på fler hoppare.
En skön start på en Söndag.
Vidare på fotboll och en brutalt snabb lunch vid ett gatukök.
Innebandyn hade redan börjat när jag kom in i arenan så det var bara att köra på. jag lyckades ta lite bilder innan telefonen ringer och min kriminalreporter Linda talar om att vi ska träffa en familj som vill prata med oss om mordet. Som tur va så gjorde damerna två snabba mål ganska omgående, så jag kunde smita ut och åka därifrån med några hållbara bilder.
Lite senare sitter jag och "framkallar" bilder på redaktionen när jag får ett hett tips. Den misstänkte mördaren sitter i förhör i Falun. Jag sliter med mig kameran och drar ner till polishuset. Väl utanför polishuset så händer det som bara händer en gång om dagen. Jag lyckas få en bild på mannen. (här måste jag tacka mina underbara kollegor Thonita och Evalisa) Ni vet varför. Tack!
Efter det så hinner jag precis leverera alla bilder som skall med i tidningen nästa dag.
Klockan är då runt 01 och ytterligare en vanlig dag på jobbet är slut.

Ja just det, bilden på backhopparen blev aldrig med i tidningen.


Så jag visar den här istället.

En till hoppbild.
En till.
Och en till.
Den sista.

Till sist en bonusbild. Jocke Berglund har tillverkat en egen liten finurlig sak som man kan behöva när man skall fotografera genom bilglas. En sugkopp tillverkad av en avloppspropplösare som han köpte på Clas Ohlson. Mycket finurligt må jag säga. Nu visade det sig att häktesbilen hade anlänt en timme tidigare så vi fick aldrig se om sugkoppen fungerade. Men det hade den säkert.

//Lars.
Jocke med sin sugkopp.

2 kommentarer:

Patrik sa...

Sicken helg min vän!!

Men kör hård för faan.

Lars Dafgård sa...

A hard day at the office.