söndag 18 september 2011

Seriestart och en allvarlig hjärnskakning.

Det är nog inte roligt att heta Dion Knelsen idag. För den tackling han åkte på igår går inte av för hackor. Mora mötte Malmö och jag bevakade. Jag såg att det skulle smälla så jag han precis höja kameran och sen var det bara att låta motorn arbeta i kameran. Tacklingen var tydligen regelrätt, och Robin Alvarez som delade ut smällen klarade sig undan helt. Det han sen gjorde är inte ok. Att åka förbi båset och highfiva med sina lagkamrater. Det är fan inte ok. Jag gillar hårda tag på isen, men det här va en smäll som hördes att det gick åt helvete för killen. Han var medvetslös lång innan han hade landat på isen. Gonatt direkt med andra ord. Här ser du en mycket förkortad bildserie av smällen.
Bild nummer två i sekvensen. Jag vill påstå att Dion är medvetslös redan här.

Dion faller mot isen och gör inga tecken på att ta emot sig.
Dion ligger medvetslös på isen och det är långa minuter som går innan han visar ett enda livstecken. Han gled baklänges med huvudet före, armarna över bröstet och med klubban över bröstkorgen. Precis som en stupad krigare som begravs. Inte trevligt alls och hur Alvarez kunde fira detta med sina lagkamrater är för mig ett under. Hur tänkte han där liksom?
Matchen stoppades och räddningspersonal forslade ut Dion till en väntande ambulans. I periodvilan efter första perioden fick vi information om han hade åkt på en allvarlig hjärnskakning. Hoppas han är på benen igen snart och kan spela mer i vinter.

Ett gäng "vanliga" bilder fick jag med mig också. Ringrostig som en gammal Volvo Duett men det gick skapligt bra. Första hockeymatchen sen förra säsongen och jag ska vara ärlig, jag var nog lite nervös inför seriestarten. 
Friläge och fälld. Ingen straff enligt dommaren och Morapubliken var vansinnig. 
Kamp om pucken och det speglade matchen rätt bra. Premiärnerver även på och utanför isen med andra ord.
Tungan rätt i mun. Farligt vill jag påstå.

Sen helgens sista jobb. MTB-downhill, Grabbarna ligger på bra nerför banan och jag är imponerad. På min crosscykel skulle jag lätt testa hoppen, men utan motor och ingen chans att rädda ett misstag innan ett hopp så tackar jag nej. Bra kört grabbar.

Trampcykel och ett stort dubbelhopp. Bra jobbat.
En testbild som blev bra. Inte en aning om vem det är. Men fort gick det.
/Dafgård

1 kommentar:

FotoMix-bloggen sa...

Kanonbra fångat. Man ser ju att han är helt borta i luften redan. Att Alvarez firar är som du skriver väldigt märkligt.
Visst vill man se fysisk hockey, men de ska ju gärna resa på sig efteråt.