onsdag 10 oktober 2012

Fotografens bluff

Idag när jag kom till jobbet hade några uppmärksamma kollegor haft lite kul. Dagens tidning låg uppslagen, och vissa rader var gulade och några fina ord skrivna med versaler.
På bilden lite längre ner här ser du Anze Kopitar när han försöker trycka in 5-2 mot Asplöven. Han missade men jag tyckte att bilden var värd att lägga in i systemet. Lite senare samma kväll när jag är tillbaka i Falun och avslutar mitt arbetspass, passerar jag nattdesken och frågar vilken bild det blir i tidningen. Det blir Kopitarmålet svara redigeraren. Ok tänker jag och går mot parkeringen. Men sen stannar jag upp, funderar lite och tänker för mig själv att det målet fick jag inte med på bild. Bara hans jubel till klacken. Men den bilden la jag inte in i systemet. Hmm, men jag är så trött så jag åker hem. Så idag då, när man kollar i tidningen ser man att det har blivit lite fel.
Bildtexten säger att här gör Kopitar 2-2 måleti andra perioden. Men på jumbotronen ser man tydligt att det står 4-2 och att det är snart slut på period tre. Så kan det gå, när det brister i komminikationen.
Så vems fel är det då?
Bluffotografen som aldrig berättade att det inte blev mål?
Redigeraren som inte var uppmärksam?
Sportreportern som skrev fel bildtext?
Eller är det en kedja av bristande kommunikation?
Ja det är väl lite av varje tycker jag, men inte är jag en bluffotograf.
Frågan är bara hur många läsare som upptäcker missen, och hur många bryr sig?

Anze Kopitar gjorde mål, i den andra perioden. Och det blev då 2-2, men jag fick inte med det målet som sagt. Bara jublet, och det ville jag inte ha med i tidningen. Allt är alltså sant, bara lite vridet så det blev fel.

Inga kommentarer: