onsdag 24 juni 2009

Grävande journalistik, del två.

Igår var en tuff dag. Jag hade planerat att gräva ner en kamera i marken vid starten på crosstävlingen. Då behövs tid. Det talade jag om för chefen dagen före. Nu blev det inte så utan jag fick lov att åka till Borlänge på Peace and love istället. Nu är ju inte det så farligt, men jag hade lånat ett objektiv för crossbilden och även lånat plexiburken av Daniel. Samma burk som jag har i hockeymålet på vintern. Därmed föll min lilla idé trodde jag. Men jag ger inte upp så lätt. Fixade och donade hela dagen med plexilådan och plockade bort alla fästen till hockeymålet. Borrade nya hål. Åkte och köpte batterier till remoten. Åkte och hämtade objektivet. Snabblunch på Sibylla. Sen en snabb resa till Borlänge. Tillbaka till Falun och Jämmerdalen i ännu högre hastighet. Tänkte att jag kanske hinner gräva ner den om jag har tur. Men precis när jag rullar in på motorstadion så hör jag hur första heatet drar iväg. Kul. Men som jag sa, jag ger inte upp så lätt. Letade reda på tävlingschefen och berättade om mina planer och han tyckte att jag var lite konstig. Men det var ok att gräva. 
- Du hinner nog i den lilla pausen mellan finalerna. Men har du en spade då?

Nu började det bli lite jobbigt. Det hade jag ju inte. Så klart. Men jag lyckades hitta en ishacka som fick göra jobbet. Ivrig som en iller han jag gräva ner kameran innan förana radade upp sig vid grinden.




Här är kameran på plats

Jag han få med tre starter med den nergrävda kameran och sprang runt och fotograferade åkbilder på vanligt sätt i strålande solsken. Myste med fader som satt på åskådarplats och drack lite kaffe. Sen efter en rejäl lerklump rakt på kameran och en duktigt stor sten i ryggen så grävde jag upp min kamera och återvände till redaktionen. 
Nu skulle dagens alla bilder göras ut och det på en halvtimme. Omöjligt så klart. Men jag körde över en timme och tänker ta tillbaka det i form av komp och njuta Peace and love i ledigt tillstånd. 
Här är några av mina bilder från igår. Den på mig som testar remoten (i fickan!) bjuder jag på. Den sista visar hur det blev i tidningen. Som ni ser så valdes min bild från underjorden bort. Varför? Jag vet faktiskt inte. Varför vi bara kör tävlingen på 4 spalt? Jag vet inte. Men LGD. Jag säger så här. Det är lite så vi jobbar här på Falukuriren

Hej så länge//Lars.





2 kommentarer:

Anonym sa...

Kreativt Lars, coolt!
Jag hade samma tanke när jag gjorde ett större jobb om galopp här nere i Malmö.
Men folket på Jägersro och hästägarna bara skrattade åt mig och trodde jag var helt galen eller att jag kom från Säter, ja det kanske är samma sak rent utav.
Hästarna kan knappt springa om det regnar och blänker till och plexiglas, nej tack var deras svar.
Crossfolk är "lättare" eller mer förstående.
Kör hårt!

/ LGD

Lars Dafgård sa...

Jag hästar kan vara krångliga. Blir spattiga för en pinne. Crossåkarna däremot tyckte att det va häftigt. Så det rekomenderar jag om ni har nån större tävling nere hos er. Får man bara tävlingsledaren att förstå att det inte är några problem så är du i hamn. Nu ska jag glida runt på våran lilla festival med en normalglugg och bara mysa. kanske rent av ett bildspel om det blir bra. Hoppas du får en trevlig resa. Och en lite modifierad Koeningsegg/Saab.

//Lars