söndag 7 mars 2010

Det är över nu


Årets bild är över. Personligen är jag skitglad. Jag vann inget, men jag hade ett mål i år. Att få med en större bild i boken. Förra året hade jag en liten fjuttg bild på en hockeydommare. I år fick jag med en lika liten bild, på min vän Daniel. Den ser du här ovanför, i större format än i boken. Desto gladare blir jag när jag ser att min backhopparbild från i somras är mycket större! Där är mitt mål räddat. Jag har en större bild med i år. Här nere ser du den.
Sen kommer min privata storslam. en helsidesbild! Coolt. Nu är det kanske inte den bilden jag hade hoppats skulle bli den största, men så kan det gå. Bilden visar det första förhöret med Mats Alm i Falun efter det att han har gripits för mordet på sin sambo Linda Chen. En mycket bra tidningsbild är det. Mer än så är det inte. Men va fan. Mitt mål var ju en större bild. Det fick jag, tre bilder totalt dessutom. Jag är nöjd. Nu höjer vi ribban till nästa år.
Här är bilden på Mats som alltså drogs på en helsida.

En konstig grej dock. Jag och konkurrent/vän Henrik skickade in våra bilder i hopp om att vinna så klart. Det gjorde vi inte. Men då återstår ju boken. Där lyckades jag, inte Henrik. Det är här det konstiga börjar på allvar. Inte en enda bild fick han med. Jag har ju sett hans bilder och jag kan verkligen lova att han skickade in ett flertal bilder som jag trodde på. Mysko. Sen när vi sitter där på banketten och äter och umgås med övriga fotografsverige så rullar det ett bildspel på en vägg i salen. Där visas vad jag tror är alla inskickade bilder. Mina bilder kommer upp och jag småmyser lite. Vi fortsätter att spana lite på det bildspelet, men inte en enda bild av Henrik kommer upp. Höstlöv i motljus, suddiga bilder på diffusa människor, men inte en enda bild från Henrik. Det måste ha rullat över tusen bilder på den där väggen. Så jag undrar, vad betyder det här? Är hans bilder borttappade?

En kul grej som avslut då. Tre gringos från Bildbyrån var på plats. Det var första gången jag träffade dem, men de var precis så trevliga som jag hade anat. Daniel Nilsson kammade hem guldet i årets sportbild action. Hans kollega Joel Marklund vann inte bara silver, utan även brons i samma klass. Det är storslam. Nils Jakobsson som inte vann nått pris var lika glad för det. Typ.

Wennman på Bladet tog hem två guld och ett gäng silver. Lika trevlig som vanligt den där Magnus.

Min vän Dareberg tog silver i bildspelsklassen. Mr bildspel. Som vinner pris även när han är bildchef och fotograferar mest sporadiskt. Det säger inte lite det.

/Lars.

5 kommentarer:

Lensbabie sa...

God morgon!
Grattis till att fått med bilder i boken.
Jag gillar verkligen bilden på backhopparen den känns spännane. Vad händer när han landar? Jag utgår från att det finns någon forma av glidande underlag som inte syns i bild. :) Men tanken på att det inte finns, får mig att fundera på hur länge kan han hänga där? :D
Gillar också den tredje bilen på Alm. Spänning. Vad sägs bakom dessa väggar?

Ha en bra dag!
Lensbabie

NickelKickel sa...

Tjoho mAn! JO de var kul att träffa dig på Årets Bild. Faktiskt fortfarande lite sliten...

Ha det gott och kämpa vidare
N

Daniel Nilsson sa...

"jag har följt dig länge nu".. på bloggen (som bergman brukar säga) eller hur var det nu det dä med "sjunde inseglet" igen? hahaha!

Tack för whiskeyn förresten, även om jag ångrade mig och tog en öl istället, men den var god den också!
//Daniel

Lars Dafgård sa...

Tack Lensbabie. Vad kul att du gillar mina bilder. Ja det är plast i underbacken där de landar. Likaså är det plastrännor med rinnande vatten i tornet. Helt sjukt hur de törs hoppa. Dessutom är tornet helt ruttet och det käns som att virket kan ge vika när som helst. Du måste försöka uppleva en backtävling på sommaren. Galet.

Tjena N. Ja visst var det kul. Jag hade nog en del inanför västen, men jag hoppas att jag sa någonting klokt.

Nu biter vi ihop och så står vi bredvid varandra på podiet nästa år. Ok?

Lars Dafgård sa...

Ha ha, ja just ja. Vi gjorde ett sjunde insegel. - Vem är du? - Jag är döden... hahahaha. Vi kanske kan ta en whiskey i lite lugnare miljöer en annan gång. Kul att träffas. Nu kör vi ett år till.