torsdag 18 mars 2010

Svenska skidspelen

Nu ha Svenska skidspelen kört igång. Idag var det presskonferens och ståhej. Det hela började med att den lilla gnällspiken Petter Northug babblade på om ditten och datten. Men den största anledningen till hans närvaro va så klart att han är ambasadör för att Falun ska få skid-vw 2015. Kolla på bilden. Får man inte lite otäcka vibbar och anar gnisslande fjolspel. Nej just ja, han heter... Ööö, han som vann musiktävlingen. Norske som norske. Men visst är de lika.
I år satte jag Northug vid bordet som Kalla och Haag fick posera vid förra året. Fick duga så.
Så här såg det ut förra året vid det bordet.
I år fick tjejerna posera på ett annat ställe. Svårt med ljuset, men vad gör man när man får en halv minut på sig. Tack för att Nikon och NPS är närvarande, och inte minst Pontus på Foto A-bild. Jag har nämligen passat på att testa en D3s. Utan den kameran hade jag inte kunnat ta den här bilden. Näst intill kolmörkt i rummet. Nikon is the shit. Kom inte och säg nått annat. för då blir jag förbannad!
Jag vet inte om Kalla är trött efter en lång och framgångsrik säsong. Eller bara sjukt laddad för helgens tävlingar. Men så här såg hon ut idag. Javisst, hon log ibland och skrattade, men sen sjönk hon ner igen.
Men killarna tyckte nog att det var roligare med presskonferenser i Vancouver än på Grand hotell i Falun. Eller så sitter Hellner och tänker på Mördarbacken som han skall slita i tre dagar. Då är vinkeln på hans huvud rätt.
Senare på eftermiddagen så skulle spelen invigas. Våra svenska OS-stjärnor skulle hyllas på ett fullproppat stortorg. En halvtimme innan så hittade jag hela gänget en bit bort. Bananer och skratt. I sin enkelhet. Den sålde jag in på ettan.

Vid varje invigning av spelen så delar Ordföranden för spelen ut Guldskidan till massmediarepresentanter, som under många år gästat Skidspelen. I år gick skidan till Arne Forssell. Bildbyrån. Det är bra, alltid kul när en fotograf uppmärksammas.

2 kommentarer:

Patrik sa...

Bilden på den tröttaste av dom alla hade jag velat se dig sälja in till ettan! Kom igen nu.

Lars Dafgård sa...

Ja med tanke på att den bilden inte ens blev med i tidningen så skulle jag ha gjort det.