torsdag 23 juli 2009

Konstens alla regler

Som fotograf så får man fotografera mycket konstnärer och deras konstverk. Oftast vill jag påstå, är det mycket underliga och fula tavlor och skulpturer som skall förevigas. Och man får verkligen bita sig i läppen ibland när konstnären i fråga berättar om sin konst. Då vill jag lova att man undrar vilken planet vissa människor kommer ifrån. Herregud hur en del bara svävar iväg och säger saker som ingen vettig person skulle begripa. Den så kallade konsten är ibland bara ett enda kladdande med färg.
Men så en dag. (lät fint va) Jag fick en lapp i min hand där det stod att jag skulle fotografera Redas Dirzys. En konstnär från Litauen. När jag kommer in i lokalen så ser jag en man som borrar små hål i väggen. Suck tänker jag. Ytterligare en mysko figur. När han ser mig så ropar han - not redy. soon!. Ok tänker jag och passar på att morsa på hans fru och dotter som han har tagit med sig. Efter ett tag så ropar Redas på mig och säger att nu ska han börja färgsätta.
Det är då det händer. Från att vara tusentals små hål i en vägg så börjar ett ansikte träda fram ur väggen. Jag blir så paff över det jag ser så jag fick knappt upp kameran och plåta. När han lite senare var klar så hade mannen gjort sitt konstverk genom att borra en massa hål i väggen och rolla på lite färg. Men så vackert.
DET är konst!. Inte bara kladdande med färg på dyr duk som den större skaran konstnärer sysslar med.

Nu ska jag koppla av en vecka med frun och spela golf, dricka kalla öl och bara njuta. Inget husbygge på en vecka. Oj oj oj, vad skönt.

/Lars.




Tyvärr så hittade jag inte bilden på det färdiga verket. Sorry.

3 kommentarer:

Carina sa...

WOW!

Malin sa...

Ja, det där kan man ju tänkas att man behöver talang för att kunna utföra!!

Appropå talang kollade jag igenom alla dina bildspel på hemsidan häromkvällen med en stor kopp te i handen. FY Fan vad snyggt!

Lars Dafgård sa...

Tack Malin. Kul att du gillar det jag gör. Tack.