söndag 19 juli 2009

På tal om ingenting


Så är jag väldigt sugen på att utsmycka min späda kropp med en ny tatuering. Jag gjorde ett jobb om en tatuerarstudio här i Falun där man kan bli tatuerad med thaistickor om man vill. Bildspel från det kan du se här. En helig tradition bland tibetanska buddhistmunkar. En mycket smärtsam sådan. Själv har jag aldrig testat den metoden, men Jocke som har levt med munkarna och blivit tatuerad av dessa kan intyga att det känns. Mycket. För det första så krävs det ett helt gäng med folk som hjälper till. Huden måste sträckas åt alla håll som ett trumskinn typ för att nålen som är enormt trubbig skall tränga in. Jag fick se en bild på honom när fyra munkar fullkomligt sliter i honom, medan en femte står med en enorm sticka och knackar för hand in bläck i skinnet. Jag fick syn på tre munkar i ett tempel i Thailand för några år sedan och alla var helt klädda i tatueringar på kroppen. (Buddhistmunkar är verkligen inga grinollar med andra ord) Men det använder inte bläcket som vi gör, de skriver heliga välsignelser och böner på sina kroppar. På bilden här uppe ser du Jocke och runt budhan står texten "jag äskar livet" och är gjord med thaistickor av bambu. Den undre bilden visar hur det blev i tidningen.


//Lars.

Inga kommentarer: